Wednesday, April 27, 2005

فیلم «ده»

دیروز فیلم «ده» ساخته کیارستمی رو دیدم. فیلم از ده تا قسمت تشکیل شده و هر ده قسمت در داخل یک اتومبیل سپری میشه. فیلمبرداری تنها از دو زاویه صورت گرفته و فقط دو سرنشین جلو اتومبیل در کل فیلم دیده می شن. داستان در مورد زندگی یک زن (راننده اتومبیل) به نام مانیا است که از شوهرش طلاق گرفته و با یک مرد دیگه ازدواج کرده و پسر نوجوانش نتوسته این مسئله رو بپذیره، بنابراین مقصر اصلی همه مشکلات رو مادرش می دونه. زن به دنبال رسیدن به هویت و داشتن آزادی به اندازه یک انسان این کار رو کرده و از زندگی و شوهر جدیدش خیلی راضیه. در طول فیلم زن های مختلفی سوار اتومبیل مانیا می شوند، مثل خواهر مانیا، یک پیرزن، یک زن روسپی، یک خانم جوان که در شرف ازدواج است (بوده) و یک دوست که چند روز قبل از شوهرش جدا شده.
ظاهرا فیلم می خواد تلاش زنان برای تغییر نحوه نگرش به اونا رو نشون بده و کارهایی که هر کدوم به نحوه های مختلف کرده اند تا بتونند مثل یک انسان زندگی کنند و نه بصورت یک کلفت که وابستگی تام به یک مرد داره. در همین حین روند رشد و پختگی مانیا رو هم داره نشون می ده که با جلو رفتن هر قسمت به نظر می رسه از بلوغ فکری بیشتری برخوردار می شه.

من فیلم باز نیستم که بخوام در مورد فیلم نظر بدم، بخصوص فیلم کیارستمی، ولی به هر حال فیلم جالبی بود.
Excerpt:Yesterday, I watched "Ten", directed by Abbas Kiarostami. It's composed of ten sections. The whole movie is recorded inside a car. It's about a young woman who was divorced from her husband, and married another man. Her young son, couldn't accept the happening, therefor, he blames his mother for all of the problems. The movie tries to show women's endeavor to change their role in their families, and not to "cling" to their husband.

تعداد نظرها: 0

Post a Comment

<< Home